A rémisztő utazásokhoz nem csak merészség kell, hanem kellő testmagasság is, hogy az ülések és a kötések biztonságosak legyenek. Szerencsére. Emiatt sok szülő megmenekül a halálfutamtól. Később már elég lentről rettegni, hogy épségben megérkezzen, akire várunk. Akik leszállnak, azok pedig büszkén mondhatják el magukról. "megcsináltam". Egy-két körre még ők is beállnak a csodálók közé, és persze ilyenkor lehet igazán örülni annak, hogy már lentről nézzük mások utazását.
Ezeket a monstrumokat nézve megpróbáljuk felidézni az iskolában tanultakat. Reménykedünk, hogy igazak a fizika órán tanultak a gravitációról, a centripetális erőről. Közben azonban jobb nem gondolni arra, hogy mikor vagyunk fent és lent, fejjel lefelé, vajon elbírja-e a terhelést a váz, leszakadhatnak-e az ülések, kieshetünk-e belőle. Szerencsére, nincs is idő gondolkodni. Csak félni lehet. Még sikoltani is elfelejtünk. Örülünk, ha levegőt kapunk, és ha sikerül benn tartani azt, ami ki szeretne jönni.
Az első “hullámvasútat” az 1700-as években építették Szentpétervár mellett. Az ötletet a szánkó adta. Egy fából épített, jeges lejtőn lehetett lecsúszni. A 20-27 m magas, ötven fokos lejtésű pályára az ellenkező oldalról lépcsőn lehetett feljutni. A szánkókat mindenki kedve szerint dekorálta. Egyes források szerint, 1784-ben a szánkók aljára kis kerekeket szereltek, ami a későbbi kerekes hullámvasútak alapjának számított. A pálya pedig hullámos volt, a kerekek egy vájatban futottak. A biztonságra nem ügyeltek, az utasokat semmi sem védte. Az ötletet a franciák is a sajátjuknak vallják. Ami biztos, hogy 1817-ben Párizsban két hullámvasútat építettek, az egyik neve Russian Mountain, a másik pedig a lebegő sétáló volt. A kocsikat egy merev rúdhoz rögzítették, aminek a végén kerekek voltak, és azok egy mélyedésben futottak. Egyszerre két kocsi indulhatott a 13 méter magas toronyból, de két külön pályán mentek, egymással ellentétes irányban, kör alakban. A látvány mindenkit lenyűgözött. 1840-ben Angliában épült az első körpályás hullámvasút. Átmérője 4, a magassága 13 méter volt. Az első átfordulós változat Pennsylvaniában készült és az ötletet a körpályán haladó bányakocsik adták.
Manapság minden évben megdőlnek a rekordok. Mindig magasabb és gyorsabb, félelmetesebb pályákat építenek a rajongók és megszállottak számára. Nézzük, merre érdemes utaznia azoknak, akik személyesen is át szeretnék élni a halál közeli élményt.
Millenium Force, Cedar Point
A világ legmagasabb hullámvasútja volt 2000-ig, 91 és fél méter magasságával, ami körülbelül három, tíz emeletes ház magassága. Ötször szavazták meg a világ legjobb hullámvasútjának az Ohioban található csodát, és soha sem volt rosszabb eredménye, mint a második hely. 150 kilométer/óra sebességgel robog a 2 kilométer hosszú acél szerkezeten. Hullámai 90, 50 és 58 méter magasak. Eddig 15 millióan próbálták ki.
Steel Dragon, Nagashima
Nagashima szórakoztató parkjában található ez az építmény. Közel 2500 méter hosszúságával elnyerte a világ leghosszabb hullámvasútja címet, és átvette a vezetést az ohioi csodától, majdnem 97 méteres magasságával. Acél szerkezetén egyszerre 3 szerelvény futhat.
Top Thrill Dragster, Cedar Point
A szórakoztató parkban 16 hullámvasút van, ezek mind különlegességek. A Top Thrill Dragster 195 km/h sebességre gyorsul fel induláskor 4 másodperc alatt. 128 méter magasságba rohan, majd 120 méteres szabadesés után érkezik a földre, amikor még nincs mindennek vége. Egy 270 fokos fordulattal érkezik a kocsi a célba. Az utazás mindössze 17 másodpercig tart.
Xcelerator, Knott’s Berry Farm
Hidraulikus katapulttal indul útjára a vasút. 132 km/h sebességre gyorsul 1,8 másodperc alatt. 62 méter magasra fut fel a szerelvény, két nagy hurkot tesz meg, mielőtt célba ér.
Kingda Ka, Six Flags
2005-ben adták át, és természetesen akkor el is nyerte a leghosszabb, legmagasabb hullámvasút címet. New Yersey-ben található. 206 km/h sebességgel 206 méter magasra kúszik fel. 270 fokos csavar után 127 méteres esés következik. A száguldást egy percig élvezhetjük.
X-Six Flags
Kaliforniában található a világ első négy dimenziós hullámvasútja. Az ülések előre és hátra is 360 fokos szögben forognak. 58 méter magasra megy fel, 1,1 km hosszú a pályája.
The Beast, Kings Island
Évekig tartott a felújítása, de megérte. 2,2 km hosszú, fa építményen robognak a kocsik, két percen keresztül. Hirtelen kanyarok, hurkok, 180 fokos fordulatok és 43 méteres szabadesés teszik izgalmassá az utazást. Bár a 105 km/órás sebességével nem tartozik a leggyorsabbak közé, mégis felejthetetlen élményt nyújt, már látványban is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése