Infonaplo

2009/09/04

10 jó tanács kényszerleszállás esetére

Sajnos egyre gyakrabban hallani kényszerleszállást végrehajtó repülőgépekről. Összegyűjtöttünk néhány tanácsot, amivel növelhetjük túlélési esélyeinket.
Annak ellenére, hogy a statisztikák alapján a repülő az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköz, a legkisebb meghibásodásnak is komoly következményei vannak. Egy gépkocsinál egy leeresztett kerék vagy a motor leállása általában csak bosszúságot okoz, ugyanez egy repülőnél már végzetes lehet. Éppen ezért szigorú biztonsági előírások és folyamatos műszeres ellenőrzés vigyáz az utasokra és a legkisebb gyanús jelre is megszakíthatják egy repülő útját. Az esetek többségében ilyenkor minden gond nélkül visszafordítják vagy a legközelebbi repülőtérre irányítják a járatot, ahol az gond nélkül landolhat, hogy ellenőrizzék és kijavítsák a hibát. Ilyenkor a kényszerleszállás csak egy izgalmas utazási élmény, ha azonban súlyosabb meghibásodás történik vagy nem jut el a gép egy leszállópályáig, akkor komoly a baj.

Mit tehetünk, hogy jó eséllyel túléljünk vagy nagyobb sérülések nélkül megússzunk egy rázósabb kényszerleszállást vagy egy repülőgép balesetet?

1. Elsősorban higgyünk a statisztikáknak! A Popular Mechanics feldolgozta azoknak az 1971 óta történt amerikai repülőszerencsétlenségek adatait, amelyeknél voltak túlélők. Ezek alapján egyértelműen megállapítható, hogy minél hátrébb ülünk, annál jobbak az esélyeink. A gép elején található First vagy Business Class utasainak mindössze 49 százaléka élte túl a baleseteket, míg a gép farokrészében 69 százalék volt ez az arány. Ha tehát elviselünk egy kis kényelmetlenséget és választhatunk a helyek közül, akkor érdemes a hátsó sorokba kérni a jegyet. Arról is készült kimutatás, hogy a túlélők általában nem ültek 7 sornál messzebb egy kijárattól, így ezt is figyelembe vehetjük ülésünk meghatározásánál.

2. Szintén az elővigyázatossági előkészületekhez tartozik, hogy a repüléshez viseljünk kényelmes, természetes anyagból készült ruházatot, mivel a szintetikus anyagok elolvadhatnak. A hosszú szoknya és nadrág védelmet nyújthat tűz esetén, de hasznos lehet, ha csúszdán keresztül kell elhagyni a gépet.
Viseljük olyan lábbelit, aminek nem magas a sarka, hogy minél gyorsabban mozoghassunk. Vegyünk figyelembe minden kézipoggyászra vonatkozó szabályt, és amennyiben lehetséges, inkább döntsünk a csomagok feladása mellett.

3. Figyeljünk oda a felszállás előtti eligazításkor, és olvassuk el a biztonsági ismertető leírást még akkor is, ha rutinos utazók vagyunk. A repülők nem azonos méretűek, éppen ezért a vészhelyzeti teendők is különböznek. Legyünk felkészültek azáltal, hogy elképzeljük, hogyan fogunk viselkedni egy kényszerleszállás esetén.

3. Nézzünk körbe, hogy hol vannak vészkijáratok, és válasszuk ki a hozzánk legközelebb lévőt. Számoljuk meg a köztünk és a kijárat között lévő üléseket arra az esetre, ha sötétben kellene megkeresni a vészkijáratot.

4. Repülés alatt tartsuk bekapcsolva az övet, még akkor is, amikor erre nem figyelmeztetnek. Az a kis kényelmetlenség hasznunkra válhat ha légörvények megdobják a gépet. Becsatolás nélkül könnyen kieshetünk az ülésünkből, ami komoly, esetleg halálos sérülésekkel is járhat. Még felszállás előtt szánjuk rá pár másodpercet, hogy megpróbáljuk kétszer-háromszor csukott szemmel ki- és becsatolni magunkat.

5. Szükség esetén használjuk az oxigénmaszkot már akkor is ha még nem fújódott fel teljesen. Először mindig a saját maszkunkat helyezzük fel, utána segítsünk másoknak. Amennyiben csökken a légnyomás, hamar elfogy az oxigén, így elájulhatunk, ha elsőnek másnak próbáljuk feladni a maszkot.

6. A kényszerleszállás közben készüljünk fel a landolásra, vegyük fel a leszálló testtartást. Hajoljunk előre addig, amíg meg nem érintjük a lábunkat vagy az előttünk lévő ülést. Vegyünk le mindent, ami elmozdulhat, még a szemüveget is , mivel ezek a tárgyak lövedékekké válhatnak egy ütődés soránl. Ilyenkor az oxigénmaszkot is vegyük le és (könnyű azt mondani) próbáljunk nyugodtan lélegezni.
7. A landolás vagy rosszabb esetben a becsapódás után azonnal hagyjuk el a gépet, de először, az ablakon kinézve győződjünk meg arról, hogy a kijáraton keresztül meg tudjuk-e ezt tenni. Ha ebben tűz vagy bármi más akadályoz minket, másik kijáratot kell keresnünk.

8. Ha tűz van a repülőgépen, takarjuk el a arcunkat egy nedves anyagdarabbal. Maradjunk alacsonyan, a füst alatt, gyorsan közelítsük meg a kijáratot, hiszen a kabinban nagyon gyorsan elterjed a füst, amit belélegezve akár meg is fulladhatunk.

9. A gép elhagyásakor az esetleges pánik ellenére próbáljuk betartani a személyzet utasításait. Ők pontosan tudják, hogyan lehet 90 másodperc alatt kiüríteni a teljes repülőgépet, így náluk jobban senki sem tudja, mik a teendők. Ha csúszdán kell elhagyni a gépet, akkor abba úgy ugorjunk bele, hogy a hátunk érje a csúszdát, lábunk lefele legyen és a karunkat kulcsoljuk össze a mellünk előtt. Ha vízbe érkezett a gép, akkor vegyük fel a mentőmellényt, hagyjuk el a gépet és csak ha már kellően eltávolodtunk, akkor aktiváljuk a mellényt felfújó szerkezetet.

10. Igyekezzünk legalább 200-300 méterre eltávolodni a géptől. Ha lehet, akkor abba az irányba menjünk, amerről a szél fúj, így nem felénk fog szállni a füst és egy esetleges robbanásnál is kevésbé vagyunk veszélynek kitéve. Hiába jut eszünkbe, hogy bármilyen fontos dolgot a gépen hagytunk, semmilyen esetben sem menjünk vissza a roncshoz, mert bármikor bekövetkezhet egy robbanás.

Persze stresszhelyzetben nehéz betartani ezeket a tanácsokat és remélhetőleg sohasem lesz rájuk szükség, de talán a most olvasottak önkéntelenül is eszükbe jutnak egy kényszerleszállás során.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése